ΕΓΝΟΙΑ, Η ΑΣΦΑΛΗΣ
ΕΞΟΔΟΣ !

Τρίτη, Μάρτιος 6, 2018

 

Ολοκληρωμένη πρόταση
του Μιχάλη Σάλλα
για την επόμενη μέρα της Πατρίδας
 
ΑΡΘΡΟ – ΔΟΞΑΡΙΑ ΑΦΥΠΝΙΣΗΣ

 

Δημοφιλές ελληνικό σπορ το κομματικό σημαιάκι.

Εδώ, πολυκαρφιτσώνεται. Πετάει από πέτο σε πέτο…

Στάμπα από τον έναν στον άλλον. Σύνηθης στόχος, όποιος ΑΞΙΖΕΙ !

Στις κατάχλωμες μέρες μας…

η μοχθηρή ρετσινιά κάνει θραύση.

 

Ο φθόνος, η ιδιοτέλεια, η κολακεία (κοινώς το ίδιον όφελος) είναι σήμερα δεσπόζουσες δυνάμεις. Οι «δαίμονες της κρίσης».

Που εκτοξεύει η καλπάζουσα πολιτική παρακμή.

 

Παρατράβηξε. Δεν πάει άλλο…

Να χλευάζεται, από αφρίζουσα καφρίλα όποιος λέει τη γνώμη του.

και δεν αρέσει…

Να ξεμπροστιάζεται. Ότι άλλαξε κόμμα και πολιτική θέση.

Όταν, και ένα βαρύ ΟΝΟΜΑ τολμάει να μιλήσει για το μέλλον της χώρας του…

 

Κορυφώνεται το κατάντημα.

Όταν λοιδωρείται ακόμα και ο Μιχάλης Σάλλας.

Ο Έλληνας Ερχαρτ που ολοκλήρωσε με την Τράπεζα Πειραιώς ένα τραπεζικό ΘΑΥΜΑ. Που αιφνιδίασε τους πάντες.

Που ένα παράπηγμα στον Πειραιά, έγινε τραπεζικός ουρανοξύστης.

Πρώτη, τράπεζα στην Ελλάδα.

Σημαντική δύναμη και στο ευρωπαικό οικοδόμημα.

 

Οι γνώσεις και ο πλούτος της πείρας του, τον προσκαλούν στο βάθρο να μιλήσει. Να ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ.

Με ποια επιχειρήματα, ποιο ευφυές σχέδιο, και ποια ΛΥΣΗ μπορεί να ξεφύγει ασφαλής η Πατρίδα από τη «Λερναία Ύδρα» του υπέρβαρου δανεισμού της.

 

Προκαλεί μεγάλη ανατριχίλα, που ίσως αφυπνίσει και συνείδησεις.

Η ακριβής ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ του για το τι θα συμβεί στη χώρα…

Αν ΞΑΝΑΚΥΛΙΣΕΙ και σε νέο ευρωπαικό δανεισμό.

 

Γράφει:

«Το σκληρό νέο μνημόνιο, σημαίνει νέα μέτρα.

Επιβολή καινούργιων περιορισμών.

Καμία δημιουργία χώρου, για έστω και μια μικρή ανεξαρτησία της δημοσιονομικής διαχείρισης.

Σημαίνει ακόμη ψηφοφορίες από τα εθνικά κοινοβούλια των χωρών της ΕΕ. 

Που θα καταστήσουν για ακόμα μια φορά την Ελλάδα το «μαύρο πρόβατο» της Ευρώπης».

 Χτυπάει εγερτήριο ο άνθρωπος. Προειδοποιεί να προλάβουμε. Να μην την ξαναπατήσουμε.

 

ΤΟΝΙΖΕΙ:

«Μετά την έξοδο, οι δεσμεύσεις που έχουν αναληφθεί, όπως:

  • Η δημοσιονομική εξυγίανση
  • Το πλεόνασμα.
  • Οι μετταρυθμίσεις.
  • Και οι ιδιωτικοποιήσεις.    

Θα πρέπει να ΕΦΑΡΜΟΖΟΝΤΑΙ με συνέπεια».

 

 Ο Μ. Σάλλας έπραξε το χρέος του. Μίλησε την κατάλληλη ώρα.

Δεν ξέρω, αν υπάρξουν και κατάλληλοι ακροατές…

Επομένως.

Ο ιδρυτής της Πειραιώς δεν προσχώρησε σε κανένα κόμμα. Προσχώρησε στο βαθύ εαυτό του. Στη ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ του.

Και μίλησε ΜΙΑ και έξω.

Προσφέρει μία ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗ Λύση.

Σειρά, του πολιτικού ακροατηρίου.

Να αξιοποιήσει τη χαρισματική αξία της πρότασης.

 

Τώρα, αν οι «λαλίστατοι κομματικοί κουτσομπόληδες»

βρίσκουν το άρθρο του να ταυτίζεται και με τις θέσεις της κυβέρνησης…

Τότε γίνεται σαφές.

Οτι αρθρογράφησε η εθνική του συνείδηση. Ο ΠΑΤΡΙΩΤΙΣΜΟΣ του !

   

Τα κυριότερα σημεία του άρθρου:

 

Όπως επισημαίνει, «ως βασικό επιχείρημα αναφέρεται το «waiver». Σήμερα οι ελληνικές τράπεζες έχουν την δυνατότητα να δίνουν ομόλογα για αναχρηματοδότηση στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ECB) και αυτά να γίνονται αποδεκτά από την ΕCB με μηδενικό επιτόκιο χωρίς να διαθέτουν το απαιτούμενο investment grade (επενδυτική διαβάθμιση). 

 

Το συνολικό ποσό που λαμβάνουν οι ελληνικές τράπεζες από την ECB με αυτό τον τρόπο ανέρχεται με βάση πρόσφατα στοιχεία σε περίπου 5 δισ. ευρώ. Αν δεν υπάρξει από τον Αύγουστο η προστασία της προληπτικής πιστωτικής γραμμής, το ποσό αυτό θα πρέπει να αντληθεί είτε μέσω του ELA, είτε με REPOS στη διατραπεζική αγορά. 

 

Σε ό,τι αφορά τον ELA το επιτόκιο ανέρχεται στο 1,5% και των REPOS στο 0,75%. Δηλαδή το συνολικό κόστος του ελληνικού τραπεζικού συστήματος θα επιβαρυνθεί στην χειρότερη περίπτωση με 75 εκατ. ευρώ ετησίως και στην ευνοϊκότερη μόλις με 37 εκατ. ευρώ. 

 

Αυτό είναι ενδεχομένως και το κύριο κόστος από τη μη ύπαρξη της προληπτικής πιστωτικής γραμμής. Είναι λοιπόν δυνατόν τελικώς να μην υποστηρίξουμε σθεναρά την έξοδο από το μνημόνιο για 75 εκατ. ευρώ στη χειρότερη περίπτωση;».

 

Σύμφωνα με τον έμπειρο τραπεζίτη, «όλοι γνωρίζουμε και εντός και εκτός της χώρας ότι η ύπαρξη προστασίας μέσω της προληπτικής πιστωτικής γραμμής οδηγεί τελικά στη χρήση της. Πολλώ δε μάλλον όταν η ανάγκη της γραμμής προβάλλεται μετ’ επιτάσεως από την Τράπεζα της Ελλάδος». 

 

Ωστόσο, προσθέτει πως «προληπτική γραμμή σημαίνει νέο και σκληρό μνημόνιο, νέα μέτρα, επιβολή καινούριων περιορισμών, καμία δημιουργία χώρου για έστω και μια μικρή ανεξαρτησία της δημοσιονομικής διαχείρισης. Σημαίνει ακόμη ψηφοφορίες από τα εθνικά κοινοβούλια των χωρών μελών της Ε.Ε. που θα καταστήσουν για ακόμη μία φορά την Ελλάδα, το «μαύρο πρόβατο» της Ευρώπης».

 

Άρα, συμπεραίνει ο κ. Σάλλας, «δύσκολα μπορεί να υποστηρίξει κανείς ότι με την ύπαρξη προληπτικής γραμμής βγαίνουμε πραγματικά από τα προγράμματα των μνημονίων. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι σε αρκετούς τομείς, οι δεσμεύσεις που έχουν αναληφθεί, όπως η δημοσιονομική εξυγίανση, το πλεόνασμα, οι μεταρρυθμίσεις, οι ιδιωτικοποιήσεις και άλλα θα υπάρχουν και μετά την έξοδο από το μνημόνιο. Θα υπάρχουν και εμείς θα πρέπει να τα εφαρμόζουμε με συνέπεια. Αν όμως μπούμε σε νέο πρόγραμμα, με άμεσο τρόπο ως συνέπεια της πιστοληπτικής γραμμής, τότε τα πράγματα για την χώρα θα είναι αρκετά χειρότερα».

 

Ο κ. Σάλλας αναφέρει επίσης ότι «από πολλούς υποστηρίζεται πως μπορούν να αξιοποιηθούν για «μαξιλάρι» ένα κομμάτι αχρησιμοποίητων ποσών από τα 86 δις ευρώ του γ’ μνημονίου.

Εδώ απαιτείται μία εξήγηση: Η Ελλάδα έχει αντλήσει ήδη 42 δισ. ευρώ μέσα από τις προηγούμενες αξιολογήσεις. Με την ολοκλήρωση της 3ης αξιολόγησης θα καταβληθούν 5,7 δισ. ευρώ τώρα και 1 δισ. ευρώ τον Μάιο. Με την ολοκλήρωση και της 4ης αξιολόγησης θα αντληθούν επιπροσθέτως 11 δισ. ευρώ.

 

Από τον Αύγουστο μέχρι το τέλος του 2019, οι υποχρεώσεις της χώρας ανέρχονται σε 17 δισ. ευρώ. Επομένως με εξαίρεση τα 5,7 δισ. ευρώ που θα χρησιμοποιηθούν άμεσα σε γεννημένες υποχρεώσεις, τα υπόλοιπα 12 δισ. ευρώ μαζί με τα πλεονάσματα που σχηματίζονται, αποτελούν το «μαξιλάρι» που θεωρείται απαραίτητο για τη χώρα μέχρι τέλους του 2019».

 

Αρα, τονίζει ο κ. Σάλλας, «η Ελλάδα θα έχει στη διάθεσή της τον Αύγουστο, τα 12 δισ. ευρώ που θα εισπράξει με την λήξη του προγράμματος συν τα πλεονάσματα συν την όποια άντληση κεφαλαίων προκύψει από τις αγορές. Συνεπώς από το σύνολο των 86 δισ. ευρώ του 3ου προγράμματος η χώρα θα έχει αντλήσει 59 δισ. ευρώ και παραμένουν ως υπόλοιπο 27 δισ. ευρώ, τα οποία όμως, δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει».

 

Ο βασικός λόγος, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι ότι το 2015, τα 20 δισ. ευρώ προορίζονταν μόνον για τις ανάγκες του Τραπεζικού Συστήματος γιατί τότε υπήρχαν διαθέσιμα για τις τράπεζες 25 δις. ευρώ από τα οποία χρησιμοποιήθηκαν μόνον τα 5 δισ. ευρώ.

 

Επομένως, προσθέτει, «τα υπόλοιπα 20 δισ. ευρώ «χάθηκαν». Ούτε για τα εναπομείναντα 6-7 δισ. ευρώ του 3ου προγράμματος υπάρχει δυνατότητα να χρησιμοποιηθούν, καθώς και αυτά έπαψαν να είναι κατ’ ουσία διαθέσιμα, αφού η αξιολόγηση του τέταρτου 3μήνου του 2016 δεν ολοκληρώθηκε και ενσωματώθηκε στην επόμενη. Η ουσιαστική λύση επομένως που θα πρέπει να επεξεργαστούμε είναι το κείμενο εξόδου περιλαμβανομένης της συμφωνίας για το χρέος μαζί με αυτό που ονομάζουμε «μαξιλάρι ασφαλείας»».

 

Συμπερασματικά, ο κ. Σάλλας τονίζει ότι «με βάση τα παραπάνω διατυπώνω σθεναρά την άποψη πως ή μοναδική σοβαρή λύση είναι η κατάρτιση ενός προγράμματος διευκόλυνσης χρέους που θα διαθέτει τους απαραίτητους αυτοματισμούς και η υλοποίησή του θα συνδέεται με συγκεκριμένες παραμέτρους, παράλληλα με το σχηματισμό ενός αποθέματος ασφαλείας, ύψους περίπου 18-20 δις ευρώ, από τις πηγές που προαναφέρθηκαν.

 

Σε κάθε περίπτωση πάντως βασική προϋπόθεση είναι το ΑΕΠ να κινείται με ρυθμό ανάπτυξης άνω του 2% κατά μέσο όρο ετησίως και μία ενάρετη διαχείριση που θα φροντίζει πάντα τη διαμόρφωση των απαραίτητων πλεονασμάτων για λόγους ασφάλειας».

 

Υ.Γ Προληπτική πιστωτική γραμμή με λήξη προγράμματος έχει ζητήσει και λάβει μόνο μία χώρα, έναντι όλων των άλλων που ήταν σε πρόγραμμα, η Πολωνία. Αυτό συνέβη κατά τη διάρκεια της κρίσης του 2008 και αξίζει να σημειωθεί πως η γραμμή αυτή παραχωρήθηκε από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.

 

Βεβαίως μία κρίσιμη λεπτομέρεια αποτελεί το γεγονός πως η χώρα ήταν και παραμένει εκτός ευρώ. Ο νοών νοείτο