ΑΚΥΒΕΡΝΗΤΗ
ΧΩΡΑ(!!!)

Πέμπτη, 14 Σεπτεμβρίου, 2017

 

 

Η βόμβα του «μαύρου» Σαρωνικού
παίρνει μαζί της
τους ανίκανους ανευθυνουπεύθυνους…

 

«ΑΝΑΙΣΘΗΤΟΙ, ΟΙ ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΙ» ΟΙΚΟΛΟΓΟΙ…

 

Το διαμάντι του Σαρωνικού που βρέχει και δίνει λάμψη στην πρωτεύουσα…

Το βαθύ γαλάζιο που με την ακτινοβολία του προσέλκυε τον υψηλοχρήματο τουρισμό…

ΕΠΑΨΕ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ.

 

Μετά την οικολογική καταστροφή που προκάλεσε η ρύπανση από το πετρέλαιο που μετέφερε το δεξαμενόπλοιο «Αγία Ζώνη ΙΙ» που βυθίστηκε ανοικτά της Σαλαμίνας.

 

Μία ρύπανση που εξαπλώθηκε από την ολιγωρία και ανικανότητα που επέδειξαν για άλλη μία φορά οι κρατικές αρχές. Που πάλι πιάστηκαν στον ύπνο.

 

Οι συνέπειες της μεγάλης καταστροφής που συντελέστηκε τεράστιες.

Από πέντε μέχρι δέκα χρόνια θα χρειαστούν για να καθαρίσουν πλήρως τα μολυσμένα ύδατα στον Σαρωνικό και να εξαφανιστούν οι καταστροφικές συνέπειες της ρύπανσης που προκλήθηκε στο οικοσύστημα από την βύθιση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη» στην Σαλαμίνα.

 

Περιβαλλοντολόγοι κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για την τεράστια οικολογική ζημιά ενώ επισημαίνουν ότι υπήρχε ολιγωρία από την πλευρά των αρχών, καθώς το λιμενικό διαθέτει τον απαραίτητο εξοπλισμό για την άμεση αντιμετώπιση ανάλογων περιστατικών.

 

Ο περιβαλλοντολόγος, καθηγητής του ΕΜΠ Κίμων Χατζημπίρος τονίζει πως προκλήθηκε μια χρόνια ρύπανση σε κατοικημένες παράκτιες περιοχές, η οποία θα είχε αποφευχθεί αν από τις πρώτες ώρες είχαν γίνει οι σωστοί χειρισμοί. Ακόμα και να καθαρίσει η πετρελαιοκηλίδα το οικοσύστημα δεν επανέρχεται αμέσως.

 

Όπως αναφέρει, «η οικολογική ζημιά στη θάλασσα και το οικοσύστημα είναι πολύ σημαντική. Χρειάζονται περίπου πέντε με δέκα χρόνια για να την καταπολεμήσει η φύση και να εξαφανιστούν οι συνέπειες. Για περίπου πέντε χρόνια θα υπάρχει διαταραχή του θαλάσσιου οικοσυστήματος.

 

Ο χρόνος βεβαία εξαρτάται πολύ από το τρόπο που θα αντιμετωπιστεί η ρύπανση. Αν ρίξουν χημικά στην θάλασσα για να κατακαθίσει το πετρέλαιο στο βυθό όπως συνηθιζόταν παλιότερα τουλάχιστον, τότε το πετρέλαιο δεν θα φαίνεται στην επιφάνεια, δεν θα βγαίνει στις ακτές αλλά θα κάθεται και θα καταστρέψει ολοσχερώς το οικοσύστημα.

 

Ο πιο οικολογικός τρόπος είναι να μαζευτεί με κάποια ειδικά σκάφη, είτε συσκευές και δίχτυα που διαθέτει το λιμενικό όσο είναι ακόμα στην επιφάνεια. Αυτό όμως τις πρώτες ώρες.

 

Όταν το πετρέλαιο φτάσει στην ακτή και ακουμπήσει πάνω στην άμμο και τα χαλίκια, μετά είναι πολύ δύσκολο πια. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, αν ο κρατικός μηχανισμός αντιμετώπισης ήταν έτοιμος, τις επόμενες ώρες θα έπρεπε να εξαπολυθούν και να μαζέψουν το πετρέλαιο. Θα ήταν πολύ καλύτερη η κατάσταση. Αυτό το ναυάγιο έγινε Κυριακή και σήμερα είναι Πέμπτη.

 

Είναι αργά. Δεν γνωρίζω αν δόθηκαν οι σωστές οδηγίες. Νομίζω όμως ότι από τα αποτελέσματα μπορούμε να συμπεράνουμε ότι η κινητοποίηση ήταν πολύ αργή».

 

Εξίσου επίπονη και δύσκολη είναι η διαδικασία καθαρισμού των ακτών από την πίσσα. Από την Φρεατίδα μέχρι την Γλυφάδα το μαζούτ μαύρισε τις παραλίες ενώ οι τοπικοί παραγοντες συνδράμουν με όποια μέσα διαθέτουν για να περιοριστεί το φαινόμενο.

 

«Όταν βγαίνει η πίσσα έξω, στα χαλίκια και την άμμο, πρέπει να καθαριστεί με χειρωνακτική εργασία, μια μια πέτρα. Αν αφήσουμε αυτήν την πίσσα θα κάνει 10-20 χρόνια να φύγει. Χρειάζεται μια καθοδήγηση από ειδικούς για να καθαρίσει η παραλία. Επομένως, έχουμε και μεγάλη οικονομική ζημιά γιατί οι παραλίες της Αττικής είναι ιδιαίτερα τουριστικές», προσθέτει ο κ. Χατζημπίρος.

 

Ο αναπληρωτής καθηγητής του τμήματος Επιστημών της Θάλασσας του πανεπιστημίου Αιγαίου Στέλιος Κατσανεβάκης αναφέρει πως ο χρόνος απορρύπανσης εξαρτάται από τις ποσότητες πετρελαίου που χύθηκαν στη θάλασσα.

 

«Σε μεγάλα ατυχήματα περνάνε δεκαετίες για να επανέλθει το οικοσύστημα, όπως έγινε και στον κόλπο του Μεξικού με το Deepwater Horizon που μετά από 7 χρόνια δεν έχει ακόμα επανέλθει. Εδώ η ζημιά είναι μικρότερη, γίνονται εργασίες απορρύπανσης αλλά ακόμα και τα υλικά που χρησιμοποιούνται είναι εξίσου τοξικά. Χρειάζεται παρακολούθηση για τα επόμενα χρόνια».

 

Ο κρατικός μηχανισμός αποδείχθηκε ότι δεν ήταν έτοιμος για να αντιμετωπίσει ένα τέτοιας έκτασης περιστατικό.

 

Σαν λερναία Ύδρα η πετρελαιοκηλίδα στο Σαρωνικό έχει «βγάλει πολλά κεφάλια» με αποτέλεσμα τα συνεργεία απορρύπανσης ναι μεν να έχουν περιορίσει ένα μεγάλο μέρος της, όμως εκείνη «πολλαπλασιάζεται» αφού αποκόπτονται συνεχώς κομμάτια της, με αποτέλεσμα να έχει μολύνει τις ακτές της Αττικής.

 

Όπως επισημαίνουν οι ειδικοί «επειδή το φορτίο ήταν βαρύ πετρέλαιο, η πετρελαιοκηλίδα μπορεί να κινείται και κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας και να εμφανίζεται ξαφνικά».

 

Μετά τη Σαλαμίνα, Φρεαττύδα, Φάληρο η ρύπανση έφτασε και στη Γλυφάδα και ένα κομμάτι της πετρελαιοκηλίδας φθάνει στη Βούλα. Όπως λένε από τη δημοτική αρχή το πετρέλαιο έχει καλύψει μια έκταση περίπου πέντε στρεμμάτων ανοιχτά του ΠΙΚΠΑ αλλά λόγω των ανέμων δεν έφτασε, ευτυχώς, στην παραλία.

 

Την ίδια ώρα μετά από πέντε ημέρες ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής, ο οποίος βρισκόταν στο Λονδίνο, αποφάσισε να κάνει επικοινωνιακό σόου το πρωί της Πέμπτης με σκάφος του Λιμενικού που έπλευσε στο σημείο της πετρελαιοκηλίδας.

 

Ερωτήματα για το κατά πόσο ήταν αξιόπλοο το δεξαμενόπλοιο θέτει η Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού με ανακοίνωσή της ενώ επισημαίνει ότι στο πλοίο επέβαιναν μόνο δύο μέλη του πληρώματος αντί για 11: «Τεράστια και αναπάντητα ερωτηματικά δημιουργεί η βύθιση του μικρού Δ/Ξ «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» της Ναυτιλιακής εταιρίας του Θ. Κουντούρη το οποίο ήταν αγκυροβολημένο στο Βόρειο τμήμα του αγκυροβολίου Πειραιά.

 

Το πλοίο απέπλευσε έμφορτο τις πρωινές ώρες της 10/9/2017 από τα διυλιστήρια Ασπροπύργου (ΕΛΠΕ) μεταφέροντας 2.200 μετρικούς τόνους fuel oil και 370 μετρικούς τόνους marine gas oil. Στο πλοίο φέρονται να επέβαιναν 2 μέλη του πληρώματος σε σύνολο 11.

 

Οι δύο ναυτικοί που επέβαιναν στο πλοίο διασώθηκαν την τελευταία στιγμή από ρυμουλκό που είχε προσεγγίσει την περιοχή βύθισης του πλοίου. Να σημειωθεί ότι στην περιοχή επικρατούσαν πολύ καλές καιρικές συνθήκες» και προσθέτει:

 

«Να υπογραμμίσουμε επίσης ότι το πλοίο ήταν κατασκευής του 1972 χωρητικότητας 3205 τόνων. Υπερήλικο το οποίο όπως αποδείχθηκε ήταν εξαιρετικά επικίνδυνο για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας ενώ σύμφωνα με διάφορες αναφορές και καταγγελίες, στο μηχανοστάσιο, εκεί όπου σημειώθηκε η εισροή υδάτων έφερε διάφορα πρόχειρα μπαλώματα με σκοπό να κλείσουν τις ανοιχτές τρύπες!!!».

 

Η ανακοίνωση του ΥΠΕΝ σχετικά με τη βύθιση του πλοίου έγινε μετά από 13 ώρες ενώ στην ίδια αυτή ανακοίνωση όλως περιέργως εκείνο το οποίο βγάζει μάτι είναι η βεβιασμένη αναφορά ότι όλα τα πιστοποιητικά του πλοίου είχαν ελεγχθεί και βρέθηκαν εντάξει!

 

Ταυτόχρονα γεννιούνται σοβαρά ερωτηματικά όπως ότι ενώ το πλοίο ήταν φορτωμένο και έπρεπε σε αυτό να υπάρχει πλήρης επάνδρωση του πληρώματος, αντίθετα έλειπαν 9 από τα 11 μέλη του πληρώματος!

 

Ταυτόχρονα οι προδιαγραφές των πλοίων αυτής της ηλικίας, σε συνδυασμό με τη μεταφορά και επεξεργασία πετρελαιοειδών μέσα και γύρω από το λιμάνι του Πειραιά τα καθιστά εξαιρετικά επικίνδυνα για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και ειδικότερα για την πρόκληση θαλάσσιας ρύπανσης σε περίπτωση ναυτικού ατυχήματος.

 

Παρά τις διαβεβαιώσεις των αρμοδίων του υπουργείου Ναυτιλίας, η κατάσταση λίγο απέχει από το να χαρακτηριστεί ανεξέλικτη. Ενδεικτικό είναι ότι για πρώτη φορά συνδράμει η Ευρωπαϊκή Ένωση στο πλαίσιο παροχής βοήθειας από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Ασφάλεια στη Θάλασσα «EMSA» (European Maritime Safety Agency) στα κράτη-μέλη.

 

Από το πρωί δραστηριοποιείται στην θαλάσσια περιοχή του ναυαγίου το αντιρρυπαντικό σκάφος AKTAIA OSRV με υπερσύγχρονο εξοπλισμό και ειδικά εκπαιδευμένο προσωπικό για την αντιμετώπιση πετρελαιοκηλίδων. Διαθέτει δε ραντάρ που εντοπίζει πετρελαιοκηλίδα σε απόσταση έως και 20.000 χιλιόμετρα, ενώ κάθε  τρεις μήνες έρχεται στην Ελλάδα και πραγματοποιεί ασκήσεις.

 

Επίσης, στην ευρύτερη περιοχή του ναυαγίου καθώς και στις θαλάσσιες περιοχές που εκτείνονται από τον λιμένα Πειραιά μέχρι και τον Άγιο Κοσμά συνεχίζουν να επιχειρούν περιπολικά σκάφη Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ., ειδικά αντιρρυπαντικά σκάφη Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ., πλωτός γερανός με πλωτά φράγματα, ρυμουλκά και παράκτια αντιρρυπαντικά σκάφη ιδιωτικής εταιρείας.

 

Την ολιγωρία του υπουργείου Ναυτιλίας που άργησε να αντιδράσει στην βύθιση του δεξαμενόπλοιου, δείχνει ως υπεύθυνη για την οικολογική καταστροφή του Σαρωνικού ο πρώην πρύτανης του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου Κώστας Μουτζούρης.

 

Η διεθνής εμπειρία δείχνει ότι όταν το πετρέλαιο πηγαίνει σε αμμώδεις παραλίες, οι διαδικασίες απορρύπανσης παίρνουν πάρα πολύ καιρό γιατί το μαζούτ παραμένει στο πορώδες της άμμου και αυτού του είδους η ρύπανση δεν αντιμετωπίζεται εύκολα, εξήγησε ο κύριος Μουτζούρης.